Lymfmassage

Lymfmassage är en mjuk massage och används för att förbättra cirkulationen i huden samt öka dess elasticitet. Behandlingen upplevs som behaglig och smärtfri. Man jobbar igenom hela kroppen uppifrån och ner. Massagen tar 90 minuter. Syftet är att stimulera lymfsystemet att transportera överskottsvätska och slaggprodukter från vävnaden tillbaka till blodbanan för att renas och sedan föras ut ur kroppen via urinen.

Själva massagen består av mjuka strykningar och lätta tryck i lymfflödets riktning. Ibland måste man gå djupare för att få loss stopp eller lösa upp fibroser, men massagen är avslappnande och gör aldrig ont.

Lymf flöde

Första gången rekommenderas några täta behandlingar för att effekterna ska bli mer långvariga och bestående. Rekommendationen är 1 gång i veckan i minst tre veckor.

Vilka är symptomen på ett trögt lymfflöde?

• Svullnad och Ödem

• Stelhet

• Oförklarliga smärtor
    eller molande värk

• Gropar i kroppen

• Att ryggen känns
    kort och stram

• Trötthet

• Viktökning, samt svårt
    att minska i vikt.

• Restless legs

• Muskelreumatism

• Celluliter eller
    apelsinhud

• Sömnsvårigheter

• Yrsel, huvudvärk

• Domningar i fingrar, armar

• Sendrag, pirr eller
    kramp i benen

• Frusen

• Har lätt för att få träningsvärk

• Huvudvärk efter träning

• Lätt för att bli förkyld samt bihåleproblem

• ”Oro/stress” i kroppen, svårt att slappna av

Att många fysiska problem har ett trauma
i botten gäller även vid lymfmassage

POST-OPERATIVT

Lymfmassage kan vara bra efter operationer för att slippa blockeringar vid ärrbildning och för att påskynda läkning. Efter exempelvis där lymfmassage kan vara effektiv är efter bröstcanceroperation där lymfnoder avlägsnats. Ofta tenderar kroppen svullna upp.

VECK & VALKAR

Lymfmassage kan även lösgöra ärr, inte bara ärr efter operationer och sår utan också olika typer av små och större trauman som inträffat under livets gång.Streck, gropar eller veck kan vara sammanväxt hud och bindväv. Dessa stramar och kan ge obehag och smärta.

Då kan lymfmassage underlätta!